Colegiul Medicilor din România (CMR) a lansat o serie de dezbateri publice, pe tema greșelilor medicale și drepturilor pacienților, în situația în care o greșeală asociată asistenței medicale le produce prejudicii.
În acest moment, în sistemul medical românesc, nu sunt create premisele învățării din greșeli, o condiție necesară pentru îmbunătățirea calității actului medical. De asemenea, modul de soluționare a acuzațiilor de malpraxis medical nemulțumește atât medicii, cât și pacienții.
Prin dezbaterile propuse, CMR dorește să permită identificarea problemelor și apoi a soluțiilor necesare îmbunătățirii sistemului actual de gestionare a greșelilor medicale în România. Importanța temei pentru întreaga societate românească impune transparență, seriozitate și rigoare, de aceea întregul demers se desfășoară sub auspiciile Academiei Române.
Prima întâlnire relevantă a avut loc în Aula Academiei Române, la invitația președintelui, în data de 14 Septembrie 2022, și a reunit conducerile Colegiului Medicilor din România, Colegiul Medicilor Stomatologi din România și a peste 50 de societăți profesionale medicale. Discuțiile au fost centrate pe nevoia unor schimbări de impact la nivel de sistem, în direcția îmbunătățirii calității actului medical și a relației medic-pacient. Participanții au subliniat că este nevoie de o mai bună funcționare a mecanismelor de despăgubire a victimelor unor greșeli medicale și de o mai mare implicare a sistemului de asigurări, în despăgubirile acordate în caz de malpraxis medical.
A doua întâlnire a avut loc tot la Academia Română, în data de 2 noiembrie 2022, cu participarea medicilor, reprezentanților presei, asociațiilor de pacienți, societății civile și sindicatelor în domeniul medical. Invitații au prezentat exemple de utilizare a greșelilor ca mecanism de învățare în aviația militară și civilă, domeniu apropiat celui medical ca expunere la risc, precum și în practica medicală din Franța. Participanții au subliniat importanța raportării voluntare și analizei detaliate a greșelilor medicale într-un sistem nepunitiv, pentru a evita repetarea acestora pe viitor și a îmbunătăți calitatea actului medical. Pe de altă parte, s-a subliniat că nu trebuie neglijate drepturile pacienților care suferă din cauza acestor greșeli și au fost prezentate limitele mecanismelor juridice actuale destinate apărării acestor drepturi.
Privind din perspectiva medicului, vorbitorii au subliniat că actualele condiții din sistemul medical românesc accentuează stresul și suprasolicitarea medicilor, favorizând apariția greșelilor. Pericolul este practicarea medicinei defensive și emigrare masivă a medicilor, mai ales a celor tineri, cu consecințe negative pe termen lung asupra sistemului de sănătate din România.
Reprezentanții pacienților au susținut, la rândul lor, necesitatea unor mecanisme și proceduri de mediere în locul escaladării la nivel penal al unor cauze de malpraxis.
Toți participanți au agreat că în cazul în care o greșeală medicală a cauzat suferință sau un prejudiciu pacientului, acesta are un drept incontestabil de a primi, într-un timp rezonabil, compensații financiare pentru repararea suferinței cauzate. În acest sens, ar fi necesare modificări legislative care să permită o soluționare mult mai rapida a procedurilor judiciare pentru atingerea acestui scop. În plus, în cazul greșelilor grave sau repetate, se impune ridicarea dreptului de practică a medicului pentru a proteja alți pacienți.
Dezbaterile au continuat și la nivel național. Următoarea întâlnire publică a avut loc pe data de 16 noiembrie 2022, la Universitatea de Medicină și Farmacie “Victor Babeș” din Timișoara și, respectiv, 23 noiembrie 2022, la Universitatea de Medicină și Farmacie “George Emil Palade” din Târgu Mureș. În lunile ianuarie și februarie 2023, aceste dezbateri publice au continuat în Cluj, Iași și Craiova.
Sperăm ca prin aceste dezbateri cât mai deschise și oneste și prin propunerile concrete care vor rezulta în urma dezbaterilor, să contribuim la o mai bună aliniere a sistemului medical românesc la practicile internaționale și creșterea gradului de satisfacție a pacienților noștri.